Újabb telefonos csalási módszer terjed – erre figyeljen minden banki ügyfél!

Közzétéve:

Újabb telefonos csalási mód terjed, amire ügyelnie kell minden banki ügyfélnek. Míg korábban a csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva próbálták megszerezni az érzékeny banki adatokat, addig mostanában már ugyanezt úgy kísérlik meg, hogy magukat a Rendőrség vagy más hatóság tagjának adják ki.

Hogyan zajlik a csalás?

A hívó azt állítja, hogy mint a Rendőrség, vagy mint egyéb hatóság hívja, mert illetéktelen személyek „a nevünkben” hitelt próbáltak igényelni vagy tranzakciókat indítani az áldozat számlavezető bankjánál.

Ahhoz, hogy a veszélyt elhárítsák és letiltsák a hozzáférést, a hívást továbbítják a számlavezető bankjához, vagy azt mondják, a Bank hamarosan telefonálni fog - ehhez pedig megkérdezik a számlavezető bank nevét.

Ezt követően a forgatókönyv szinte megegyezik a telefonos csalások korábbi típusával: a hívást átvevő, magát banki ügyintézőnek kiadó elkövető a telefonhívás során személyes vagy banki adatok kiadására, illetve banki tranzakció elindítására, esetleg azok jóváhagyására próbálja meg rávenni áldozatát!

A csaló a banki SMS üzenetben kapott egyszer használatos kód megszerzésére törekszik, vagy arra akarja rávenni áldozatát, hogy „távoli asztali hozzáférést biztosító” programot telepítsen az eszközére. A nevezett szoftverek segítségével a csaló akár a teljes irányítást átveheti a felhasználó eszköze felett.

Hogyan lehet védekezni az ilyen csalók ellen?

A Gránit eBank applikáció (mobilalkalmazás) biztonsági funkciójának hála az ügyfél könnyen megbizonyosodhat arról, hogy valóban a bank ügyintézője keresi-e, mivel a banki ügyintézőtől indított hívást követően az ügyfél a beszélgetés elején kap egy igazolást a hívásról iSMS-ben a mobilalkalmazásba.

A banktól érkező, hívást azonosító üzenet tartalmazza az ügyintéző és a hívott fél nevét is - így erősítve meg, hogy valóban a Gránit Bank egyik munkatársával beszél az ügyfél.

Az eredményes azonosításhoz a letöltött és regisztrált Gránit eBank alkalmazásban engedélyeznie kell az ügyfélnek a Bank részére az elektronikus iSMS típusú üzenetek küldését.

A telefonhívást azonosító üzenetet – a fokozott biztonság érdekében - csak és kizárólag iSMS formájában a bank hivatalos applikációján keresztül küldi a Bank. Az egyéb elektronikus csatornákon, például e-mailben vagy hagyományos SMS üzenet formájában nem érhető el.

A Gránit Bank felhívja ügyfelei figyelmét arra, hogy amennyiben a Bank ügyfélszolgálatának nevében keresik telefonon és az applikációba belépve nem látja az erről szóló megerősítő iSMS-t, akkor azonnal bontsa a vonalat, majd hívja a megszokott telefonszámon a Gránit Bank ügyfélszolgálatát.

8 fontos jel, ami lebuktatja a csalókat:

  1. Ha telefonon a Gránit Bank vagy más bank, esetleg valamely hatóság nevében kérnek bankoláshoz szükséges információt jelszót, kódot (például PIN kódot).
  2. "Hatóságtól" vagy a "Magyar Nemzeti Banktól" banki csalás gyanújára vonatkozó hívás érkezik.
  3. Olyan bank nevében keresnek tranzakció egyeztetés céljából, melynél nem vezetsz számlát, illetve a hívó valójában nem tudja, hogy melyik banknál vezetsz számlát.
  4. Amennyiben a hívó bediktálja a netbank felhasználónevedet és jelszavadat a hívás során, majd a telefonodra érkezett SMS jóváhagyó kódot kéri! Jelszavad akár informatikai eszközre telepített vírusokkal is ellophatók!
  5. Csalási kísérletre utal, ha a hívásban arra hivatkoznak – hamisan –, hogy az adatokat a Te védelmed, biztonságod érdekében kérik, vagy utalás indítására próbálnak meg rávenni, akár arra hivatkozva, hogy pénzedet így kell biztonságba helyezni!
  6. Hívás fogadását megelőzően ellenőrizd a kijelzőn megjelenő telefonszámot. Amennyiben a hívó azt állítja, hogy a Gránit Banktól keres, azonban nem a Gránit Bank telefonszámát látod a kijelzőn, akkor bontsd a vonalat. Fontos tudni, hogy egy hívás során a kijelzett telefonszám informatikai eszközökkel utánozható, nem feltétlenül szabad megbízni annak valódiságában sem. Szokatlan, gyanús hívás esetén szakítsd meg a hívást és hívd a Gránit Bankot az ismert telefonszámokon (+36 1 510 0527, +36 70 960 9871).
  7. A Bank által küldött értesítések és SMS üzenetek szövegét mindig elejétől a végéig olvasd el, csak szándékoddal egyező művelet végrehajtásához használd azokat fel. Amennyiben nem egyértelmű számodra, hogy a Bank az adott kód megadásával mihez kéri hozzájárulásod, akkor keresd ügyfélszolgálatunkat.
  8. Amennyiben a csalók hosszú ideig próbálnak vonalban tartani, üzenetek elolvasásáról próbálják meg elterelni figyelmed, megpróbálják műveletek végrehajtását sürgetni, megpróbálnak lebeszélni arról, hogy bankodat közvetlenül felhívd, abban az esetben szintén gyanakodjon csalásra!
Vissza az összeshez