Újabb telefonos csalási módszer terjed – erre figyeljen minden banki ügyfél!
Újabb telefonos csalási mód terjed, amire ügyelnie kell minden banki ügyfélnek. Míg korábban a csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva próbálták megszerezni az érzékeny banki adatokat, addig mostanában már ugyanezt úgy kísérlik meg, hogy magukat a Rendőrség vagy más hatóság tagjának adják ki.
Hogyan zajlik a csalás?
A hívó azt állítja, hogy mint a Rendőrség, vagy mint egyéb hatóság hívja, mert illetéktelen személyek „a nevünkben” hitelt próbáltak igényelni vagy tranzakciókat indítani az áldozat számlavezető bankjánál.
Ahhoz, hogy a veszélyt elhárítsák és letiltsák a hozzáférést, a hívást továbbítják a számlavezető bankjához, vagy azt mondják, a Bank hamarosan telefonálni fog - ehhez pedig megkérdezik a számlavezető bank nevét.
Ezt követően a forgatókönyv szinte megegyezik a telefonos csalások korábbi típusával: a hívást átvevő, magát banki ügyintézőnek kiadó elkövető a telefonhívás során személyes vagy banki adatok kiadására, illetve banki tranzakció elindítására, esetleg azok jóváhagyására próbálja meg rávenni áldozatát!
A csaló a banki SMS üzenetben kapott egyszer használatos kód megszerzésére törekszik, vagy arra akarja rávenni áldozatát, hogy „távoli asztali hozzáférést biztosító” programot telepítsen az eszközére. A nevezett szoftverek segítségével a csaló akár a teljes irányítást átveheti a felhasználó eszköze felett.
Hogyan lehet védekezni az ilyen csalók ellen?
A Gránit eBank applikáció (mobilalkalmazás) biztonsági funkciójának hála az ügyfél könnyen megbizonyosodhat arról, hogy valóban a bank ügyintézője keresi-e, mivel a banki ügyintézőtől indított hívást követően az ügyfél a beszélgetés elején kap egy igazolást a hívásról iSMS-ben a mobilalkalmazásba.
A banktól érkező, hívást azonosító üzenet tartalmazza az ügyintéző és a hívott fél nevét is - így erősítve meg, hogy valóban a Gránit Bank egyik munkatársával beszél az ügyfél.
Az eredményes azonosításhoz a letöltött és regisztrált Gránit eBank alkalmazásban engedélyeznie kell az ügyfélnek a Bank részére az elektronikus iSMS típusú üzenetek küldését.
A telefonhívást azonosító üzenetet – a fokozott biztonság érdekében - csak és kizárólag iSMS formájában a bank hivatalos applikációján keresztül küldi a Bank. Az egyéb elektronikus csatornákon, például e-mailben vagy hagyományos SMS üzenet formájában nem érhető el.
A Gránit Bank felhívja ügyfelei figyelmét arra, hogy amennyiben a Bank ügyfélszolgálatának nevében keresik telefonon és az applikációba belépve nem látja az erről szóló megerősítő iSMS-t, akkor azonnal bontsa a vonalat, majd hívja a megszokott telefonszámon a Gránit Bank ügyfélszolgálatát.
8 fontos jel, ami lebuktatja a csalókat:
- Ha telefonon a Gránit Bank vagy más bank, esetleg valamely hatóság nevében kérnek bankoláshoz szükséges információt jelszót, kódot (például PIN kódot).
- "Hatóságtól" vagy a "Magyar Nemzeti Banktól" banki csalás gyanújára vonatkozó hívás érkezik.
- Olyan bank nevében keresnek tranzakció egyeztetés céljából, melynél nem vezetsz számlát, illetve a hívó valójában nem tudja, hogy melyik banknál vezetsz számlát.
- Amennyiben a hívó bediktálja a netbank felhasználónevedet és jelszavadat a hívás során, majd a telefonodra érkezett SMS jóváhagyó kódot kéri! Jelszavad akár informatikai eszközre telepített vírusokkal is ellophatók!
- Csalási kísérletre utal, ha a hívásban arra hivatkoznak – hamisan –, hogy az adatokat a Te védelmed, biztonságod érdekében kérik, vagy utalás indítására próbálnak meg rávenni, akár arra hivatkozva, hogy pénzedet így kell biztonságba helyezni!
- Hívás fogadását megelőzően ellenőrizd a kijelzőn megjelenő telefonszámot. Amennyiben a hívó azt állítja, hogy a Gránit Banktól keres, azonban nem a Gránit Bank telefonszámát látod a kijelzőn, akkor bontsd a vonalat. Fontos tudni, hogy egy hívás során a kijelzett telefonszám informatikai eszközökkel utánozható, nem feltétlenül szabad megbízni annak valódiságában sem. Szokatlan, gyanús hívás esetén szakítsd meg a hívást és hívd a Gránit Bankot az ismert telefonszámokon (+36 1 510 0527, +36 70 960 9871).
- A Bank által küldött értesítések és SMS üzenetek szövegét mindig elejétől a végéig olvasd el, csak szándékoddal egyező művelet végrehajtásához használd azokat fel. Amennyiben nem egyértelmű számodra, hogy a Bank az adott kód megadásával mihez kéri hozzájárulásod, akkor keresd ügyfélszolgálatunkat.
- Amennyiben a csalók hosszú ideig próbálnak vonalban tartani, üzenetek elolvasásáról próbálják meg elterelni figyelmed, megpróbálják műveletek végrehajtását sürgetni, megpróbálnak lebeszélni arról, hogy bankodat közvetlenül felhívd, abban az esetben szintén gyanakodjon csalásra!