Bankolj tudatosan, és védd meg adataidat!
A bank sosem kéri olyan alkalmazás letöltését, amelyet nem a Gránit Bank Nyrt. fejleszt. Alkalmazásáruházakban a fejlesztő bárki számára ellenőrizhető.
A bank sosem kéri el a bankkártya hitelesítő adatokat (PIN kódot vagy CVV/CVC kódot)
A bank sosem kéri el a NetBank felhasználónevedet vagy jelszavad
A bank sosem kéri el az SMS/iSMS-ben általa küldött kódokat
A bank sosem kapcsol át másik bank ügyfélszolgálatára
Mindig ellenőrizd a weboldalakat, azok hitelességét valamint a vonatkozó, felhasználói véleményeket
Gyanús weboldalon soha ne add ki bankkártya adataidat
Mindig alaposan olvasd el és értelmezd a banktól kapott SMS/iSMS-eket
Csalás áldozata lettem, mit tegyek?
Amennyiben valamely egyéb szolgáltató neve, arculati elemei is felhasználásra kerültek a megtévesztés során, abban az esetben a szolgáltató részére is érdemes bejelentést tenned!
Tartsd szemmel a pénzügyeidet!
Lehetőséged van SMS, vagy eBank applikációba érkező, ingyenes, iSMS beállítására, így mindig kapsz értesítést a számládon történt pénzmozgásról. Ha ezt bekapcsolod, azonnal tudni fogod, ha valaki más megpróbálta használni a kártyádat, és így rögtön zárolhatod is a kártyádat pár gombnyomással az alkalmazásban.
Az ingyenes iSMS beállításához a Menüben keresd ki a Beállításokat, majd menj a Banki értesítések módja menüpontba. Felhívjuk figyelmed, hogy iSMS fogadásához aktív adatkapcsolattal kell rendelkezned! Javasoljuk, hogy számlamúltadat időszakonként NetBank vagy eBank felületen visszamenőleg is ellenőrizd!
Állíts be limiteket!
Állíts be az alkalmazásban néhány gombnyomással limitet a kártyás tranzakciókra. Ehhez a Kártyák menüpontra kell rámenned, itt kiválasztod az érintett bankkártyát, majd be tudod állítani, hogy mi legyen az ATM készpénzfelvétel, a POS terminálos, valamint online fizetési limit. Kártyád zárolására is van lehetőséged ugyanebben a menüpontban, így csak akkor lehet annak adataival költeni, ha előtte az applikációban ezt a zárolást feloldod.
Visszaélések típusai
Hogyan előzheted meg, hogy visszaélés áldozata légy?
Adathalászat elleni tanácsok
- Kapott e-mail, SMS vagy telefonhívás esetén győződj meg a küldő / hívó személy vagy cég valódiságáról, valamint a megkeresés valószínűségéről, hitelességéről. Ha bizonytalan vagy, érdemes a kapcsolatfelvételt megszakítani és külön csatornán megerősítést kérni a hivatkozott cég hivatalos weboldalán feltüntetett elérhetőségek egyikén (visszahívni), hogy a megkeresés valós-e.
- Ne kattints olyan e-mailben, SMS-ben található linkre, amelynek nem tudod eldönteni valódiságát. Pl.: valamelyik szolgáltatótól kapott fizetési meghagyást, felszólítást, a szolgáltató hivatalos felületein, csatornáin (mobilapplikáció, hivatalos webes ügyfélfiók, vagy telefonos ügyfélszolgálat) keresztül ellenőrizd.
- Jelszavakat, egyéb személyes azonosítókat, banki információkat soha ne adj át, valamint ne tedd elérhetővé más személy(ek)nek, se telefonon, se e-mailen keresztül!
- Amennyiben kizárólag csak linket tartalmaz egy kapott levél, vagy szöveges üzenetküldő szolgáltatás (pl.: közösségi oldalak, társkereső oldalak, vagy mobil applikációk üzenetküldő szolgáltatásai) és a küldő fél ismeretlen, akkor töröld a levelet!
- Ha a Gránit NetBankba szeretnél bejelentkezni, azt kizárólag a bank honlapján keresztül tedd meg, az érkező SMS jóváhagyó kódot tartalmazó kódokat pedig mindig olvasd el és értelmezd. A regisztrációs kódot mindig csak a szándékodnak megfelelően add meg. Kétség esetén hívd az ügyfélszolgálatunkat.
Bankkártyával és ATM-el kapcsolatos tanácsok
- Használd saját biztonságod érdekében a Gránit eBank applikációban lévő bankkártya zárolási (és feloldási) valamint a limitállítási funkciókat! A bankkártyád a lakat ikonra nyomva zárolhatod majd a tényleges fizetések előtt feloldhatod, így kizárhatod a bankkártyával való visszaélést. A bankkártya limiteid 0 Ft-on vagy alacsony összeghatáron tartásával is védekezhetsz, úgy, hogy a limiteket csak a tranzakciók előtt emeled meg.
- A bankkártyához tartozó PIN kódot ne írd fel sehova és ne is add meg másnak! Lehetőség szerint zárt helyiségben lévő ATM-en keresztül vegyél fel pénzt, törekedj arra, hogy a végzett műveleteket más ne láthassa, illetve a PIN kód beütése során mindig takard a billentyűzetet kezed felett. Ezzel a készüléken elhelyezett kamera legtöbbször kitakarható.
- Internetes vásárlás esetén győződj meg arról, hogy az adott webshop valós (pl: a vonatkozó felhasználói vélemények megismerése figyelembe vételével), továbbá ellenőrizd, hogy elérhető-e az ÁSZF a honlapon, annak tartalmát, vagy az egyéb jogszabályba foglalt előírt tájékoztatókat. Olyan weboldal esetében, ahol valamilyen adatbekérés történhet, ott a böngésződ jelez-e bármilyen hibát. Egy banki oldal betöltése során a böngészőnek nem szabad semmilyen hibát jeleznie.
Ne kattints hamisnak látszó oldalakra!
- A bankok hivatalos oldalát, vagy akár csomagküldő szolgáltatók weblapjait másoló, hamis, csaló oldalak sokszor megtévesztésig hasonlítanak az eredeti honlapokra, azonban kellő elővigyázatossággal és óvatossággal megtalálhatóak azok a gyanús elemek, amelyek alapján eldönthető, hogy az oldal valódi vagy adatszerzés érdekében álcázott. Gyanús jel lehet például a weboldal címe, a nyelvhelyességi és helyesírási hibák, a pontatlan és szakmaiatlan megfogalmazások, korábbi arculati elemeket megjelenítő webhelyek.
- Soha ne hajts végre netbanki bejelentkezést egy olyan oldalon, melyen a magyar bankok logója közül kell kiválasztanod a számlavezető bankodat!
- Termék eladásából származó vételár fogadása érdekében ne adj meg bankkártya adatokat, ne hajts végre netbanki bejelentkezést! Weboldalra történő belépést megelőzően ellenőrizd a böngésződ címsorát, legjobb, ha magad írod be az elérni kívánt weboldal címét. Mindig értelmezd a kapott üzeneteket, mielőtt az abban kérteket végrehajtanád!
Ne habozz kitölteni a kvízt és tesztelni tudásodat a csalók ellen!
Az elsajátított ismeretek nagy segítséget nyújthatnak a személyes és pénzügyi biztonságod megőrzésében.
Teszt indításaLeggyakrabban előforduló visszaélési módok
Teendők eszközeid és bankszámláid védelme érdekében
Tájékoztató
Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését.
A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
Hírek csalás megelőzéssel kapcsolatban
Kapcsolat
Bármilyen kérdésed, észrevételed van, itt tudsz minket elérni.