Így vásárolj biztonságosan az interneten!
A Gránit Bank szakértői összegyűjtöttek néhány hasznos tanácsot, amelyek segítenek abban, hogy biztonságban érezd magad minden online vásárlásnál.
Az új tanév sokaknak új okoseszközt is jelent – talán Te is most kaptál egy újat, és most ismerkedsz az online vásárlás világával.
Nézd meg alaposan, mit és hol vásárolsz
A „túl szép, hogy igaz legyen” mondás sajnos az interneten is gyakran igaz. Ha például egy márkás mobiltelefont, divatos ruhát vagy koncertjegyet kínálnak féláron, érdemes elgondolkodni: miért érné ez meg az eladónak?
Tipp: Az ilyen ajánlatok mögött gyakran átverés, vagy adathalász kísérlet áll. Figyelj ezekre a jelekre:
- a termékek irreálisan olcsók;
- gyanús webcím: sok szám, betű, kötőjel vagy furcsa országjelzés;
- nincsenek, vagy hiányos cégadatok, ügyfélszolgálati elérhetőségek;
- csak előre lehet fizetni;
- magyartalan vagy furcsa szövegezés;
- nem kapsz visszaigazoló e-mailt a vásárlás után.
Ne dőlj be a „hatalmas kedvezményeknek”
Ha egy webshopba belépve rögtön 70–80%-os kedvezményeket, kuponokat ajánlanak, az akár intő jel is lehet. Az ilyen oldalak sokszor csak az adataidra utaznak.
Tipp: Gyanakodj, ha regisztrációhoz vagy kedvezményhez azonnal elkérik a bankkártyád adatait! Ez normál esetben nem szükséges.
Figyelj ezekre is:
- soha ne add meg a bankkártyád adatait kedvezményekért cserébe;
- ha PIN-kódot vagy mobilbanki belépési adatokat kérnek – biztosan csalásról van szó;
- keress rá a webáruház nevére az interneten, olvass véleményeket független oldalakon;
- nézd meg, más megbízható webshopoknál mennyiért kapható ugyanaz a termék.
Mi a teendő, ha mégis megadtad az adataidat?
A legfontosabb: maradj nyugodt, és cselekedj gyorsan. Ha úgy érzed, hogy adathalászat áldozata lettél, vagy kiadtál érzékeny adatokat (például belépési adatokat, bankkártyád adatait, bankkártyád PIN-kódját), az alábbi lépéseket kövesd.
- amennyiben banki csalás/visszaélés áldozatává váltál, illetve bankkártya, NetBank, vagy eBank mobilapp adataid, kódjaid, jelszavaid kitudódhattak, ennek várakozás nélküli bejelentéséhez és hozzáféréseid tiltása érdekében haladéktalanul hívd a +36 1 510 0527 vagy +36 70 960 9871 ügyfélszolgálati telefonszámaink egyikét, majd válaszd a 0-ás menüpontot;
- sikeres csalási esemény során teljesült tranzakciók helyesbítését, törlését, visszahívását, visszatérítését várakozás nélkül szintén a +36 1 510 0527 vagy +36 70 960 9871 ügyfélszolgálati telefonszámaink egyikén a visszaélések bejelentésére létrehozott 0-ás menüpontján keresztül kérheted;
- elsősorban javasoljuk a hozzád legközelebb eső rendőrkapitányságon a rendőrségi feljelentés megtételét személyesen, vagy online a police.hu oldalon, esetleg e-mailben a kerületi, helyileg illetékes rendőrkapitányság elektronikus elérhetőségén;
- ments el minden olyan kommunikációt, e-mailt, üzenetet, tranzakciót, amelyek kapcsolatosak a csalással;
- javasoljuk, hogy visszaélés vagy annak kísérlete esetén haladéktalanul módosítsd egyéb online fiókjaid jelszavait is;
- ellenőrizd a bankszámla és a kártya tranzakciókat visszamenőlegesen, továbbá kiemelten figyeld a banki értesítéseket. Lehetőséged van SMS, vagy eBank applikációba érkező, ingyenes, iSMS beállítására, így mindig kapsz értesítést a számládon történt pénzmozgásról. Szokatlan művelet, belépési kísérlet vagy tranzakció esetén haladéktalanul értesítsd bankodat a gyanús tevékenységekről;
- mindig pénzügyi szokásaidnak megfelelően állítsd be limitjeidet. Amennyiben olyan tranzakciót tapasztalsz, mely nem szándékaidnak megfelelően került teljesítésre, módosítsd bankkártyás limitjeidet applikáción keresztül a Kártyák menüpontban, ahol bankkártyád ideiglenes zárolására is lehetőség van. Átutalási limited módosítása applikáción keresztül az Átutalási limit, NetBank felületen az Átutalási limitkezelés menüpont alatt lehetséges.