Így vásárolj biztonságosan az interneten!

Közzétéve:

A Gránit Bank szakértői összegyűjtöttek néhány hasznos tanácsot, amelyek segítenek abban, hogy biztonságban érezd magad minden online vásárlásnál.

Az új tanév sokaknak új okoseszközt is jelent – talán Te is most kaptál egy újat, és most ismerkedsz az online vásárlás világával. 

Nézd meg alaposan, mit és hol vásárolsz

A „túl szép, hogy igaz legyen” mondás sajnos az interneten is gyakran igaz. Ha például egy márkás mobiltelefont, divatos ruhát vagy koncertjegyet kínálnak féláron, érdemes elgondolkodni: miért érné ez meg az eladónak?

Tipp: Az ilyen ajánlatok mögött gyakran átverés, vagy adathalász kísérlet áll. Figyelj ezekre a jelekre:

  • a termékek irreálisan olcsók;
  • gyanús webcím: sok szám, betű, kötőjel vagy furcsa országjelzés;
  • nincsenek, vagy hiányos cégadatok, ügyfélszolgálati elérhetőségek;
  • csak előre lehet fizetni;
  • magyartalan vagy furcsa szövegezés;
  • nem kapsz visszaigazoló e-mailt a vásárlás után.

Ne dőlj be a „hatalmas kedvezményeknek”

Ha egy webshopba belépve rögtön 70–80%-os kedvezményeket, kuponokat ajánlanak, az akár intő jel is lehet. Az ilyen oldalak sokszor csak az adataidra utaznak.

Tipp: Gyanakodj, ha regisztrációhoz vagy kedvezményhez azonnal elkérik a bankkártyád adatait! Ez normál esetben nem szükséges.

Figyelj ezekre is:

  • soha ne add meg a bankkártyád adatait kedvezményekért cserébe;
  • ha PIN-kódot vagy mobilbanki belépési adatokat kérnek – biztosan csalásról van szó;
  • keress rá a webáruház nevére az interneten, olvass véleményeket független oldalakon;
  • nézd meg, más megbízható webshopoknál mennyiért kapható ugyanaz a termék.

Mi a teendő, ha mégis megadtad az adataidat?

A legfontosabb: maradj nyugodt, és cselekedj gyorsan. Ha úgy érzed, hogy adathalászat áldozata lettél, vagy kiadtál érzékeny adatokat (például belépési adatokat, bankkártyád adatait,  bankkártyád PIN-kódját), az alábbi lépéseket kövesd.

  • amennyiben banki csalás/visszaélés áldozatává váltál, illetve bankkártya, NetBank, vagy eBank mobilapp adataid, kódjaid, jelszavaid kitudódhattak, ennek várakozás nélküli bejelentéséhez és hozzáféréseid tiltása érdekében haladéktalanul hívd a +36 1 510 0527 vagy +36 70 960 9871 ügyfélszolgálati telefonszámaink egyikét, majd válaszd a 0-ás menüpontot;
  • sikeres csalási esemény során teljesült tranzakciók helyesbítését, törlését, visszahívását, visszatérítését várakozás nélkül szintén a +36 1 510 0527 vagy +36 70 960 9871 ügyfélszolgálati telefonszámaink egyikén a visszaélések bejelentésére létrehozott 0-ás menüpontján keresztül kérheted;
  • elsősorban javasoljuk a hozzád legközelebb eső rendőrkapitányságon a rendőrségi feljelentés megtételét személyesen, vagy online a police.hu oldalon, esetleg e-mailben a kerületi, helyileg illetékes rendőrkapitányság elektronikus elérhetőségén;
  • ments el minden olyan kommunikációt, e-mailt, üzenetet, tranzakciót, amelyek kapcsolatosak a csalással;
  • javasoljuk, hogy visszaélés vagy annak kísérlete esetén haladéktalanul módosítsd egyéb online fiókjaid jelszavait is;
  • ellenőrizd a bankszámla és a kártya tranzakciókat visszamenőlegesen, továbbá kiemelten figyeld a banki értesítéseket. Lehetőséged van SMS, vagy eBank applikációba érkező, ingyenes, iSMS beállítására, így mindig kapsz értesítést a számládon történt pénzmozgásról. Szokatlan művelet, belépési kísérlet vagy tranzakció esetén haladéktalanul értesítsd bankodat a gyanús tevékenységekről;
  • mindig pénzügyi szokásaidnak megfelelően állítsd be limitjeidet. Amennyiben olyan tranzakciót tapasztalsz, mely nem szándékaidnak megfelelően került teljesítésre, módosítsd bankkártyás limitjeidet applikáción keresztül a Kártyák menüpontban, ahol bankkártyád ideiglenes zárolására is lehetőség van. Átutalási limited módosítása applikáción keresztül az Átutalási limit, NetBank felületen  az Átutalási limitkezelés menüpont alatt lehetséges.
Vissza az összeshez