A GRÁNIT Bank tanácsai a biztonságos NetBank és MobilBank használathoz 

Bár a bankkártya-biztonság látványos fejlődésnek indult az elmúlt években, a csalók, bűnözők is erősen próbálják tartani a lépést. Az adatlopásra sokszor ott kerül sor, ahol a leggyengébb a védelem: a felhasználók számítógépein. A technológia fejlődését jól mutatja, hogy ma már vannak olyan vírusok, trójai kártevő, amelyek arra is képesek, hogy az SMS-üzenetekben érkező banki tranzakciós azonosítókat elfogják, és ezeket felhasználva hamis egyenleget mutassanak a bankszámla-tulajdonosok felé. Szerencsére néhány egyszerű szabály betartásával ezek a kockázatok megszüntethetőek vagy minimálisra csökkenthetőek. Ahogy egyre több felhasználó használja bankkártyáját az interneten, ez a bűnözők számára egyre csábítóbb vadászterületet jelent. A Magyarországon terjedő vírusok havi 10-es toplistáján rendszeresen 4-5 trójai program szerepel. A bűnözők megszerzik a bankkártyaadatokat, de a legújabb trójaiak már ennél jóval többre képesek. Utalásokat hajtanak végre a felhasználók nevében, sőt a cselekmény felderítésének megnehezítése érdekében még az egyenlegét is meghamisítják.

Már a telefonunkat támadják
A ma terjedő trójai kártevők arra is képesek, hogy az SMS-üzenetekben érkező banki tranzakciós azonosítókat elfogják, és ezeket felhasználva hamis egyenleget mutassanak a bankszámla-tulajdonosok felé. A kártevők egy alkalmazásban rejtőzve juthatnak be okostelefonunkba, annak telepítésével kezdik meg tevékenységüket (jellemzően például ingyenes csengőhang, háttérkép letöltésével kerülhetnek készülékünkbe). Leginkább onnan vehetjük észre, hogy készülékünkben ilyen trójai garázdálkodik, ha gyakran kér valamilyen - addig nem tapasztalt - biztonsági frissítést, beállítást (ezek alapvetően mind hamis, információszerzésre irányuló jelzések). lyenkor azonnal ellenőrizzük le bankszámlánkat, vegyük fel a kapcsolatot bankunkkal, és jelezzük nekik a veszély gyanúját. A megelőzésben segíthet, ha készülékünkre feltelepítünk egy vírusirtó programot.  

Óvatosan használjuk a netbankot
Az MNB Felügyelet arra figyelmeztet, hogy az elektronikus pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos adatmásolásról, adathalászatról időnként szárnyra kapó hírek sokakat elbizonytalanítanak az elektronikus bankolás biztonságával kapcsolatban.  

Azt tanácsolják, használjunk víruskereső valamint a trójai alkalmazások elleni védelmet nyújtó programot és rendszeresen frissítsük azt. A vírusirtó vagy antivírus program célja annak biztosítása, hogy a hálózatba vagy egy adott számítógépbe ne juthasson be olyan állomány, mely károkozást, illetéktelen adatgyűjtést vagy bármely, a felhasználó által nem engedélyezett műveletet hajt végre. Ma már számtalan ingyenesen letölthető vírusirtó program létezik, melyek használata és frissítése egyszerű. A vírusirtókkal rendszeres vírusirtás is végezhető, de e programok folyamatosan is tudják figyelni a számítógép kommunikációját és kiszűrik a káros állományokat.

Az MNB Felügyelet azt ajánlja, telepítsünk tűzfal-szoftvert is, amit szintén rendszeresen frissítsünk. A tűzfal az illetéktelen hálózati hozzáféréseket megakadályozó szoftveres vagy hardveres eszköz, amely a kommunikáció folyamatába beépülve figyeli és szabályozza az átáramló forgalmat. A tűzfalakat általában az internetre kapcsolt számítógépek és helyi hálózatok védelmére alkalmazzák, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá a hálózathoz és a számítógépeken tárolt adatokhoz. Fontos megjegyezni, hogy az ingyenesen letölthető vírusvédő programok nem rendelkeznek beépített tűzfal-funkcióval, ezért azt külön kell telepíteni az antivírus program mellé.

Fontos, hogy interneten keresztül csak biztonságos helyről intézzük pénzügyeinket. Ne adjunk lehetőséget arra, hogy elektronikus kódunkat más is láthassa. Csak végső megoldásként használjunk nyilvános internetet (például internet kávézóban), vagy jelszóval nem védett Wi-Fi hálózatot bankügyeink intézésére. Ha mégis ezt tesszük, saját érdekünkben tartsunk be néhány fontos biztonsági szabályt:
  • Ne válasszuk azt a lehetőséget, hogy a számítógép megjegyezze a belépéshez szükséges jelszót!
  • Tanácsos törölni a böngésző tárolóját is az internetes bankolás után, hogy illetéktelen személy ne tudjon adatainkkal visszaélni.
  • Ha nyilvános helyen intézzük pénzügyeinket, célszerű ezt követően megváltoztatni a belépési jelszót.
  • Az internetes rendszerből ne a böngésző bezárásával, hanem a kilépés gombbal jelentkezzünk ki.
  • Az internetbank használata közben a böngésző címsorában szereplő linket adatainak biztonsága érdekébe ne küldjük tovább.
A visszaélések megakadályozása, illetve a kockázatok csökkentése érdekében kérjük, fogadja meg tanácsainkat az informatikai biztonsággal kapcsolatban!

Tanácsok a biztonságos internetes bankoláshoz
A számítógép és a mobiltelefon biztonságáról:
  • Csak jogtiszta programokat használjon, és ne telepítsen bizonytalan vagy ismeretlen eredetűeket
  • Változtassa meg az operációs rendszer / mobiltelefon alapértelmezett jelszavait!
  • Telepítse rendszeresen telepített programok biztonsági frissítéseit, lehetőleg engedélyezze az automatikus frissítést!
  • „Okos telefon” használata esetén célszerű biztonságos védelmi programokat telepíteni (pl. víruskereső).
  • Használjon vírusvédelmi és egyéb kártékony kódok ellen védő programot. Ezek adatbázisait tartsa naprakészen!
  • Mobiltelefonján tiltsa le, vagy konfigurálja biztonságos módon a „bluetooth” kapcsolatot!
  • Használja az operációs rendszerbe épített tűzfalat, vagy telepítsen legális tűzfal programot! Ennek megfelelő beállítását bízza szakembere.

A kapcsolat biztonságáról:
  • Lehetőleg egyáltalán ne használjon nyilvános (free hotspot) vagy ismeretlen kapcsolódási pontokat, banki kapcsolat céljára pedig soha!
  • Amennyiben valamely vállalati környezetben használja a NetBank-ot, informálódjon arról, hogy a vállalati tűzfal nem naplóz-e bizalmas információkat! Ehhez kérje a megfelelő szakember segítségét!
  • Vezeték nélküli (WiFi) hálózat használata esetén kizárólag elegendően biztonságos kapcsolódási módon használjon (WPA2) megfelelően hosszú, ismétlődéseket nem tartalmazó jelszóval, melynek egyik részéből a másik része nem kitalálható!
  • Amennyiben az internethez kapcsolódó hálózati eszköze (pl. wifi router) rendelkezik tűzfal funkcióval, kapcsolja azt be és szakemberrel végeztesse el a helyes beállításokat!

Az NetBank-olás biztonságáról:
  • Az NetBank használatát a megfelelő WEB cím beírásával kezdje, semmi esetre se kövessen e-mailben, vagy harmadik felek weboldalain található linkeket az NetBank honlaphoz való csatlakozáshoz! A Bank sosem küld ilyen linket e-mailben ügyfeleinek!
  • Általában kerülje az adminisztrátor jogú felhasználói azonosítóval való internetezést! Célszerű létrehozni –akár erre a célra külön– egy korlátozott jogú felhasználót, és ezt használni internetezéshez.
  • Vigyázzon, hogy jelszavainak beírása közben illetéktelen személy ne olvashassa le azokat a billentyűzetről!
  • A „jelszavak megjegyzése” funkciót ne engedélyezze böngészőjében!
  • NetBank használata közben mobiltelefonja ne legyen a számítógépéhez csatlakoztatva!
  • ANetBankolást a „Kilépés” funkcióval zárja le, a böngésző ablakot csak ez után zárja be !
  • Ellenőrizze a Bank weboldalától kapott tanúsítvány helyességét, hibás tanúsítvány esetén ne folytassa a kapcsolódást ehhez a címhez! Ilyen esetben vegye fel a kapcsolatot a Bank ügyfélszolgálatával telefonon. A telefonszámot ne ugyanerről a weboldalról olvassa le!
  • Nyisson új böngészőablakot a NetBank kapcsolathoz és ezen ablakban ne nyisson több „fület”!

A titkos azonosítók biztonságáról:
  • Jelszavait kellő gondossággal kezelje: ne jegyezze fel őket mások által elérhető helyre, különösen ne a belépési azonosító mellé, ne ossza meg azokat mással!
  • Ha ideiglenes személyes jelszót kap (pl. „elfelejtettem a jelszavamat” esetben), azt mielőbb változtassa meg!
  • Ne használjon könnyen kitalálható jelszavakat (pl. saját név, lakcím, saját gépkocsi rendszáma, születési dátum, stb.)!
  • Ne tárolja jelszavát, belépési azonosítóját mobiltelefonja memóriájában, mert annak elvesztése esetén az illetéktelen személy egyszerűen beléphet a rendszerbe az Ön azonosítóival!

Teendők gyanús esetben:
  • Amennyiben tanúsítványhibát észlel az NetBank weboldalon, kérjük, azonnal értesítse a Bank ügyfélszolgálatát!
  • Ha olyan e-mailt/üzenetet kap, melyben arról tájékoztatják, hogy a Bank szolgáltatásaihoz használt adatait adja meg e-mailben küldött linkre kattintva vagy egy telefonszámon, ezt soha NE tegye! Helyette haladéktalanul értesítse a Bank ügyfélszolgálatát!
  • A Bank soha nem kéri Ügyfeleitől e-mailben adataik közlését! Kérjük, ilyen esetekben értesítse a Bank ügyfélszolgálatát!
  • Ha a Bank nevében megtévesztő módon érkezett e-mailre vagy SMS üzenetre megadta valamely azonosítóját, mihamarabb változtassa meg vagy tiltassa le azokat, és kérjen információt a Bank ügyfélszolgálatától!


A GRÁNIT Bank elérhetőségei:
E-mail: info@granitbank.hu
Telefonos ügyfélszolgálat:
+36-40-100-777  (belföldről)
+36-1-510-0527 (külföldről)

Kérjük várjon, igénylése hamarosan elkészül!