Adathalászat Kísérletek – Csomagküldő szolgálatok

Újabb csalási trend van folyamatban, ezúttal olyan gyanútlan eladók a célpontok, akik eladóként jelennek meg az interneten (apróhirdetési oldalak, közösségi média stb.). A csalók vevőként jelentkeznek, akik a csomagot a csomagküldő szolgáltatással szeretnénk kézbesítettni. Erre hivatkozva küldenek egy álcázott hamis linket, jellemzően valamilyen üzenetküldő alkalmazás (chatprogram) használatával. TOVÁBB OLVASOM >>>

A GRÁNIT Bank tanácsai a biztonságos NetBank, eBank és bankkártya használathoz


Az információbiztonság látványos fejlődése ellenére a bűnelkövetők módszerei is erőteljes fejlődést mutatnak. Az érzékeny adatokkal kapcsolatos visszaéléseknek számos módja létezik, amelyek ellen néhány egyszerű szabály betartásával hatékonyan lehet védekezni. 


A GRÁNIT Bank számára fontos, hogy Ügyfelei biztonságban tudhassák adataikat, viszont a visszaélések visszaszorításához az Önök segítségére és aktív közreműködésére is szükség van.


Az erősődő adathalász, megtévesztési kísérletekkel szembeni közös védekezés lehetőségéről a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is felhívást adott ki 2022. 02. 17-én


A felhívás kiemeli,hogy a tavalyi átlagos havi ügyfélbejelentésekhez képest 2022 első 2 hónapjában megduplázódott a banki adathalász-kísérletekről és ügyfelek megtévesztésén alapuló visszaélésekről szóló fogyasztói jelzések száma az MNB ügyfélszolgálatán. Legalább 7 magyarországi hitelintézet ügyfelei kerültek az elkövetők célkeresztjébe.


További részletekről itt tájékozódhat.


Tájékoztatjuk Önöket, hogy a GRÁNIT Bank Zrt. soha nem keresi meg Ügyfeleit olyan céllal, hogy adják meg a jelszavaikat vagy azonosító adataikat e-mailen vagy telefonon keresztül.

 

Kérjük az adataik védelmének érdekében, a mindennapok során alkalmazzák az alábbi hasznos tanácsokat!

 


Jelszókezelés

 

  • Ne jegyezze fel jelszavát mások által elérhető helyre;
  • Jelszava ne legyen elmentve a böngészőjében;
  • Ne ossza meg mással jelszavát;
  • Ha egy szolgáltatáshoz vagy eszközhöz kapott alapértelmezett jelszót, akkor azt mihamarabb változtassa meg;
  • Bizonyos időközönként jelszavát módosítsa (célszerű legalább háromhavonta cserélni jelszót);
  • Ne használjon könnyen kitalálható jelszavakat (Példa: batman, 123456a);
  • A jelszó ne legyen Önhöz köthető. Ne tartalmazzon születési évet, családtag nevet stb;
  • Törekedjen a hosszúságra és a sokszínűségre – legalább 12 karakter legyen a jelszó és tartalmazzon számot, kis- és nagybetűt, továbbá amennyiben van rá lehetőség és mód, akkor alkalmazzon speciális karaktert is. Célszerű a jelmondatok használata;
  • Vigyázzon, hogy jelszava beírása közben illetéktelen személy ne olvashassa le azokat a billentyűzetről.


Számítógépbiztonság (Laptop, Notebook, PC stb.)

 

 

  • Ne töltsön le és ne telepítsen ismeretlen forrásból származó alkalmazásokat, dokumentumokat;
  • Mindig a hivatalos gyári weboldalakon tájékozódjon a kiadott frissítésekkel kapcsolatban;
  • Az aktuális rendszerfrissítéseket mindig telepítse. A legtöbb alkalmazás már rendelkezik automatikus frissítési lehetőséggel, így ha lehetséges, akkor ezt kapcsolja be;
  • Használjon jogtiszta szoftvereket;
  • Használjon naprakész vírusvédelmi és tűzfal szoftvereket;
  • Ismeretlen eszközt (pl.: talált Pendrive, SD-kártyák) ne csatlakoztasson eszközére.


Mobilbiztonság (Tablet eszközök, Okosmobilok)

 

 

  • Ne töltsön le ismeretlen forrásból származó alkalmazásokat, dokumentumokat eszközére;
  • Mindig a hivatalos alkalmazás-áruházon keresztül töltsön le és telepítsen alkalmazásokat; 
  • A telepítendő alkalmazások engedélykérését kövesse figyelemmel és csak olyat engedélyezzen, ami az alkalmazás helyes működéséhez elengedhetetlen. (pl. zseblámpa alkalmazásnak nem szükséges hozzáférnie az SMS-ekhez);
  • Mindig a hivatalos gyári weboldalakon tájékozódjon a kiadott frissítésekkel kapcsolatban;
  • Az aktuális rendszerfrissítéseket mindig telepítse;
  • Használjon vírusvédelmi alkalmazást a mobileszközén;
  • Rootolt/ módosított szoftverű eszköz használata nem ajánlott és fokozott kockázati tényezőt jelent személyes adataira.


Wi-Fi használat

 

 

  • Nyilvános, ismeretlen vagy jelszóval nem védett Wi-Fi hálózatra lehetőség szerint ne csatlakoztassa eszközeit;
  • A Wi-Fi képes eszközökön legalább WPA2 titkosítást érdemes beállítani.


Weblapokkal kapcsolatos hasznos információk

 

  • Amennyiben be van jelentkezve egy weboldalon (pl: Netbankon), akkor jelentkezzen ki a kilépés opción keresztül, és utána zárja be az éppen aktuális weboldalt;
  • Figyelje mindig a böngészők figyelmeztetéseit az éppen látogatott weboldallal kapcsolatban;
  • Használjon weblapszűrő programot és ajánlott reklámblokkolókat telepíteni a böngészőbe;
  • Ellenőrizze a meglátogatott weboldal címének pontosságát (a bűnelkövetők gyakori módszere, hogy az eredetihez hasonló című és/vagy tartalmú oldalra irányítják, és ott adatmegadásra veszik rá a gyanútlan felhasználót); 
  • Ellenőrizze a weboldal tanúsítványának érvényességét, valamint kiállítóját (megbízható, ismert tanúsítvány kiállító). Például: 

 


Adathalászat elleni tanácsok


Adathalászat leggyakoribb módja a telefonos megkeresés, valamint elektronikus levél útján történő kapcsolatfelvétel. Ezek ellen többféle módon is lehet védekezni, , de sajnos a bűnelkövetők egyre szofisztikáltabb módszereket alkalmaznak, így a védekezés is egyre fokozottabb figyelmet kíván meg.

 

  • Kapott e-mail vagy hívás esetén győződjön meg a küldő személy vagy cég legitimitásáról, valamint a megkeresés hitelességéről. Előfordulhat nem létező cégre való hivatkozás vagy megszemélyesítés. Ha nem ismert a cég, akkor nem ajánlott reagálni. A másik esetben érdemes külön csatornán megerősítést kérni a hivatkozott cég hivatalos weboldalán feltüntetett elérhetőségek egyikén, hogy a megkeresés legitim-e;
  • Ne kattintson gyanús levélben található linkre; 
  • Jelszavakat, egyéb személyes azonosítókat, banki információkat soha ne adjon át más személy(ek)nek, se telefonon, se e-mailen keresztül; 
  • Ha kizárólag csak linket tartalmaz egy kapott levél, és a küldő fél ismeretlen, akkor törölje a levelet;
  • Telefonhívás esetén fokozottan figyeljen arra, hogy a hívó fél esetleg milyen információkra kíváncsi (banki és egyéb kritikus azonosítókat soha ne adjon meg);
  • Érdemes figyelni a sajtón keresztül megjelent adathalászattal kapcsolatos híreket;
  • Nem beazonosítható meghívókra ne reagáljon. Ha ismerős nevében jött, akkor kérjen tőle megerősítést.

 

Bankkártyával és ATM-el kapcsolatos tanácsok

 

 

  • Használja saját biztonsága érdekében a GRÁNIT eBank applikációban lévő bankkártya Lock és limitállítási funkciókat! A bankkártya Lock funkcióval zárolhatja bankkártyáját és csak a tényleges fizetés előtt aktiválja, így kizárhatja a bankkártyával való visszaélést. Megelőzheti az esetleges visszaéléseket úgy is, ha a bankkártya limiteket 0 Ft-on tartja, és annak összegét csak készpénzfelvétel vagy egy bankkártyás vásárlás előtt emeli meg a kívánt mértékre. Fontos tudni azonban, hogy ezen funkciók használatához internet kapcsolatra van szükség.
  • Figyelje meg környezetét, mielőtt egy ATM-en keresztül pénzt kíván felvenni;
  • A bankkártyához tartozó PIN kódot - hasonlóan a jelszavakhoz – ne írja fel sehova és ne is adja meg másnak;
  • A bankkártya adatokat mindig kezelje bizalmasan;
  • Ajánlott olyan ATM-en keresztül pénzt fölvenni, amely zárt helyiségben helyezkedik el (pl.: bankfiókban, plázákban);
  • Bankkártyája mindig legyen szem előtt vásárláskor;
  • Internetes vásárlás esetén győződjön meg arról, hogy az adott webshop legitim. Olvasható-e ÁSZF, egyéb jogszabályba foglalt előírt tájékoztatók.  Ellenőrizze, hogy a tranzakciós oldal rendelkezik-e az oldal nevére kiállított, érvényes megbízható (ismert) tanúsító által aláírt tanúsítvánnyal (kapcsolata titkosított „https”).


Egyéb hasznos tanács

 

 

  • Ahol lehetséges alkalmazzon többfaktoros azonosítást, így plusz védelmet biztosíthat adatainak;
  • A pénzügyeket lehetőség szerint csak megbízható és csak saját eszközön keresztül intézze;
  • Általában kerülje az adminisztrátor jogú felhasználói azonosítóval való internetezést. Célszerű létrehozni – akár erre a célra külön – egy korlátozott jogú felhasználót, és ezt használni internetezéshez.

 


Teendők gyanús esetben vagy visszaéléskor


Kérjük, ha gyanús esetet észlel, vagy ha úgy érzi, hogy visszaélés áldozata lett, akkor azonnal vegye fel a kapcsolatot a Bank Ügyfélszolgálatával!


Gyanús eset vagy visszaélés lehet többek között:

 

 

  • Ha olyan e-mailt/hívást kap, melyben arról tájékoztatják, hogy a Bank szolgáltatásaihoz használt adatait adja meg e-mailben küldött linkre kattintva vagy egy telefonszámon;
  • A Bank szolgáltatásaival kapcsolatban rendellenességet észlel;
  • Ha a hívó/levélküldő pénzt kér Öntől és arra kéri, hogy bizonyos számlára utalja át. Az esetek nagy százalékában közeli rokonnak vagy családtagnak adják ki magukat a csalók, továbbá vészhelyzetre hivatkozhatnak;
  • Nem beazonosítható tranzakciókat vesz észre a bankszámláján;
  • Marketing jellegű megkeresést kap telefonon vagy e-mailen keresztül, annak ellenére, hogy Ön ezt nem kérte (pl.: Nyereményjátékban való részvétel a Bank szervezésében).


Egyéb hasznos olvasnivalók és weboldalak:

 

 


Kapcsolat:
E-mail: info@granitbank.hu
Telefonos ügyfélszolgálat: +36-1-510-0527

 

Kérjük várjon, igénylése hamarosan elkészül!