FONTOS! Amennyiben nem állította még be online vásárláshoz szükséges jelszavát kérjük, rögzítse a sikeres fizetés érdekében!
- Ellenőrizze a tranzakció hitelesítési felületen megjelenő adatait (kereskedő neve, fizetési összeg, a fizetés időpontja)!
- Amennyiben a tranzakció adatait rendben találja, adja meg a tranzakció jóváhagyásához a fizetés elindításakor SMS-ben megkapott egyszer használatos kódot majd kattintson a „Tovább” gombra!
- Adja meg online vásárláshoz szükséges jelszavát, majd kattintson a „Tovább” gombra, ezzel megtörténik a fizetés végrehajtása, és Önt visszairányítjuk a kereskedő oldalára.
Részletesebb útmutató az online fizetés jóváhagyásáról ITT.
MIT JELENT AZ ERŐS ÜGYFÉL-HITELESÍTÉS?
Az erős ügyfél-hitelesítés az Ügyfelek védelmét szolgálja a fizikai elfogadóhelyen és az online (interneten) kezdeményezett bankkártyás vásárlásoknál, annak érdekében, hogy az adott tranzakció kizárólag az arra jogosult bankkártyabirtokos jóváhagyását követően történhessen meg. A gyakorlatban az erős ügyfél-hitelesítés legalább kétféle azonosítási mód egymást kiegészítő, egyidejű alkalmazását jelenti.
A PSD2 az alábbi az azonosítási módokat különbözteti meg:
- ismereten alapuló (pl. jelszó)
- birtokláson alapuló (pl. mobiltelefon)
- biológiai tulajdonságon alapuló (pl. ujjlenyomat).
Az erős ügyfél-hitelesítés akkor valósul meg, ha az adott műveletet a felsorolt kategóriákba tartozó elemek közül legalább két különböző kategóriájú elem megadásával vagy alkalmazásával hagynak jóvá. Az új folyamat célja a fizetések biztonságosabbá tétele, a visszaélések lehetőségének csökkentése.
KIKRE VONATKOZIK A 2021.01.01-TŐL HATÁLYBA LÉPŐ VÁLTOZÁS?
Az erős ügyfél-hitelesítés valamennyi lakossági és vállalati bankkártyával, beleértve a GRÁNIT Digitális bankkártyával rendelkező fő- és társkártyabirtokosra is vonatkozik.
Az Európai Unió határain belüli székhellyel rendelkező internetes kereskedőknél bankkártyával kezdeményezett vásárlások esetén változik a fizetési folyamat.
MINDEN INTERNETES KERESKEDŐNÉL TÖRTÉNŐ FIZETÉSRE VONATKOZIK AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS?
Az Európai Unió határain kívül eső székhellyel rendelkező internetes kereskedőkre (pl. AliExpress, Wish) nem vonatkozik az irányelv, a változás ezen internetes kereskedőknél kezdeményezett bankkártyás fizetéseket egyelőre nem érinti, kivéve, ha az Európai Unió határain kívül eső székhellyel rendelkező internetes kereskedő már alkalmazza az erős ügyfél-hitelesítést.
HOGYAN ÉRINTI A VÁLTOZÁS AZ ISMÉTLŐDŐ BANKKÁRTYÁS FIZETÉSEKRE ADOTT MEGBÍZÁSOKAT?
A 2021.01.01. előtt megadott ismétlődő bankkártyás fizetési megbízások esetén nincs változás, az ismétlődő fizetések esetén nincs szükség erős ügyfél-hitelesítésre.
A 2021.01.01. után megadott új ismétlődő bankkártyás fizetések esetén a megbízás megadásakor (első alkalommal) szükséges az erős ügyfél-hitelesítés, a további fizetések esetén azonban nem.
MIKOR NINCS SZÜKSÉG ERŐS ÜGYFÉL-HITELESÍTÉSRE?
Főszabályként az online vásárlások kétlépcsős azonosítással hagyhatók jóvá. Ez alól az alábbi esetek jelenthetnek kivételt:
- Nincs szükség kétlépcsős azonosításra, amennyiben a tranzakció értéke nem éri el a 10 000 forintot, és a kereskedő nem írja elő kötelezően a hitelesítést.
- A kereskedő a kártyabirtokosról rendelkezésére álló adatok (pl. mentett kártyaadatok, korábbi sikeres vásárlások) vizsgálata során azonosítani tudja a kártyabirtokost, és nem tartja szükségesnek a hitelesítést. Ebben az esetben a Bank elfogadja a kereskedő vizsgálatát, és nem teszi kötelezővé a tranzakció hitelesítését.
- Amennyiben a kártyabirtokos korábbi, sikeresen hitelesített fizetéseihez hasonló tranzakciót hajt végre (pl. ugyanazon eszközről, ugyanazon kereskedőnél stb.), fizetési szokásaival megegyező új vásárlás esetén a Bank nem teszi kötelezővé a hitelesítést. Ezt kockázatalapú hitelesítési vizsgálatnak nevezzük.
- Ismétlődő tranzakciók (pl. Spotify, Netflix előfizetések) esetén a megbízás megadását követő fizetések esetén nem szükséges minden alkalommal hitelesíteni.
VAN DÍJA AZ ÚJ SZOLGÁLTATÁSNAK?
Nincs, mind az online vásárláshoz szükséges jelszóval és egyszer használatos kóddal történő hitelesítést, mind pedig a GRÁNIT eBankon történő ügyfélazonosítást díjmentesen biztosítjuk Kártyabirtokosaink számára.
HOGYAN OLDHATÓ FEL AZ ÁTMENETI BLOKKOLÁS?
Az 5 egymást követő sikertelen online vásárláshoz szükséges jelszó vagy egyszer használatos kód megadását követően a bankkártyával történő online fizetés blokkolásra kerül, amely 60 perc elteltével automatikusan feloldásra kerül.
A blokkolás feloldásának azonnali kezdeményezésére az alábbi módon van lehetőség:
- GRÁNIT TeleBank szolgáltatáson keresztül (+36 1 510 0527)
- GRÁNIT VideóBank szolgáltatáson keresztül (amennyiben regisztrált az ügyfél a szolgáltatásra).
Amennyiben az ügyfélazonosítás a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációban háromszor sikertelen a nem megfelelő biometrikus azonosító, vagy mPIN megadása miatt, a felhasználó kitiltásra kerül a mobilbanki applikációból. A mobilbanki applikációba való új belépés a GRÁNIT NetBank szolgáltatás GRÁNIT eBank aktiválása menüpontjában az „Új mPIN igénylése” művelettel kapott új mPIN megadásával lehetséges.
Milyen egyéb lehetőségeim vannak az online bankkártyás vásárlásaim biztonságosabbá tételére?
Az online (interneten) történő bankkártyás vásárlások biztonságának növelése végett figyelmébe ajánljuk a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációban elérhető egyedi biztonsági megoldásokat: a bankkártya időleges zárolását és feloldását a GRÁNIT Lock funkcióval, továbbá a bankkártya limitek (ezen belül az online limit) egy érintéssel való szabályozását.
Be kell állítanom internetes vásárláshoz szükséges jelszót akkor is, ha rendelkezem aktív eBank applikációval?
Az online vásárláshoz szükséges jelszó beállítása abban az esetben is javasolt, ha a Kártyabirtokos rendelkezik aktív GRÁNIT eBank mobilbanki applikációval annak érdekében, hogy bankkártyás fizetéseit akkor is jóvá tudja hagyni, amennyiben az eBankon történő azonosításnak valamilyen akadálya merülne fel (pl. internetkapcsolat hiánya, mobiltelefon elvesztése).
Minden bankkártyámhoz ugyanaz az internetes vásárláshoz szükséges jelszó tartozik?
A megadott jelszó a Kártyabirtokos birtokában lévő valamennyi bankkártyára érvényes függetlenül a rögzítés módjától.
Hogyan tudok online fizetni, ha törlöm az internetes vásárláshoz szükséges jelszavam?
Amennyiben a jelszó törlésre kerül, úgy annak újbóli rögzítése nélkül nem lehetséges a bankkártyás fizetések jóváhagyása egyszer használatos SMS kód és az online vásárláshoz szükséges jelszó használatával.