Biztonságos pénzügyek a GRÁNIT Banknál

Az Európai Unió erős ügyfél-hitelesítést előíró irányelve (PSD2) értelmében változások kerültek bevezetésre, az ügyfelek által igénybe vett pénzforgalmi szolgáltatások biztonságának növelése érdekében.

Mit jelent ez az ügyfelek számára?

  • Online bankkártyás vásárlás esetén: Főszabályként az online vásárlások kétlépcsős azonosítással hagyhatók jóvá 10 000 Ft felett. Amennyiben az egymást követő online fizetések összege meghaladja a 35 000 Ft-ot, a kis összegű (10 000 Ft alatti) fizetésnél is szükséges az erős ügyfél-hitelesítés.
     
  • GRÁNIT NetBank bejelentkezés esetén: A GRÁNIT NetBankba való belépéshez SMS-ben elküldött egyszer használatos jelszó (megerősítő kód) megadása is szükséges.
     
  • Fizikai elfogadóhelyen történő bankkártyás fizetés esetén: Amennyiben az egymást követő érintésmentes fizetések összege meghaladja a 45 000 Ft-ot, a kis összegű (15 000 Ft alatti) fizetésnél is szükséges a PIN kód megadása.
     

ONLINE BANKKÁRTYÁS VÁSÁRLÁS

Mit kell Önnek tennie?

 
  • Ellenőrizze, hogy telefonszáma rögzítve van-e a GRÁNIT Banknál! Amennyiben nincs, vagy nem helyesen van rögzítve, az alábbi módokon kérheti a rögzítést:
    • GRÁNIT VideoBank szolgáltatáson keresztül
    • Személyesen Központi Fiókunkban (1095 Budapest, Lechner Ödön fasor 8. nyitvatartás: hétfő–péntek: 8:30-16:00), vagy Westend Ügyfélközpontunkban (Westend City Center, 1. emelet, Hild József sétány 24. nyitvatartás: hétfő–péntek: 10:00-18:00)
  • Amennyiben még nem tette, igényelje a GRÁNIT NetBank szolgáltatást GRÁNIT VideóBankon keresztül, vagy személyesen Központi Fiókunkban vagy Westend Ügyfélközpontunkban.

  • Állítson be online vásárláshoz szükséges jelszót a következő módok egyikén:
    • GRÁNIT NetBankon keresztül:
      1. Lépjen be a GRÁNIT NetBank szolgáltatásba!
      2. Válassza ki a bal felső menüben az Online vásárláshoz szükséges jelszó menüpontot!
      3. Kérjük, olvassa el az Online vásárláshoz szükséges jelszó beállításának feltételeit!
      4. Adja meg Új online vásárláshoz szükséges jelszavát!
      5. Adja meg ismételten Új online vásárláshoz szükséges jelszavát, majd kattintson a „Rendben” gombra!
    • GRÁNIT eBank alkalmazásban:
      1. Lépjen be a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációba!
      2. Válassza ki a bal felső sarokban található menüben az „Online vásárlási jelszó” menüpontot!
      3. Kérjük, olvassa el az Online vásárláshoz szükséges jelszó beállításának feltételeit!
      4. Adja meg az online vásárláshoz szükséges jelszavát!
      5. Adja meg ismételten az online vásárláshoz szükséges jelszavát majd kattintson az „Elmentem a jelszavam” gombra!

Online fizetések jóváhagyása aktív GRÁNIT eBank mobilbanki applikációval rendelkező Kártyabirtokos esetén:

 
  1. Fizetés előtt lépjen be a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációba, és azonosítsa magát!
  2. A fizetés elindítását követően nyissa meg a fizetés azonosításához küldött felugró értesítést!
  3. Ellenőrizze a kezdeményezett fizetés képernyőn megjelenő részleteit (kereskedő neve, fizetési összeg, a fizetéshez használt bankkártya száma)! Amennyiben a tranzakció adatait rendben találja, egyúttal elismeri, hogy azt Ön kezdeményezte, kattintson a „Megerősítem a fizetést” gombra!
  4. Azonosítsa magát mPIN/TouchID/FaceID segítségével!
  5. Amennyiben az azonosítás sikeresen megtörtént, megtekintheti annak részleteit a „Megnézem a részleteket” gombra kattintva!
  6. A megerősítést követően a hitelesítési felületen kattintson a „Tovább” gombra, ezzel megtörténik a fizetés végrehajtása, és Önt visszairányítjuk a kereskedő oldalára.

Online fizetések jóváhagyása aktív GRÁNIT eBank mobilbanki applikációval nem rendelkező Kártyabirtokos esetén:

 

FONTOS! Amennyiben nem állította még be online vásárláshoz szükséges jelszavát kérjük, rögzítse a sikeres fizetés érdekében!

  1. Ellenőrizze a tranzakció hitelesítési felületen megjelenő adatait (kereskedő neve, fizetési összeg, a fizetés időpontja)!
  2. Amennyiben a tranzakció adatait rendben találja, adja meg a tranzakció jóváhagyásához a fizetés elindításakor SMS-ben megkapott egyszer használatos kódot majd kattintson a „Tovább” gombra!
  3. Adja meg online vásárláshoz szükséges jelszavát, majd kattintson a „Tovább” gombra, ezzel megtörténik a fizetés végrehajtása, és Önt visszairányítjuk a kereskedő oldalára.


Részletesebb útmutató az online fizetés jóváhagyásáról ITT.

GRÁNIT NETBANK HASZNÁLAT ESETÉN


A bejelentkezéshez az eddigi adatok (felhasználónév és belépési jelszó) mellett a GRÁNIT Bank által SMS-ben elküldött egyszer használatos jelszó (megerősítő kód) megadása is szükséges, amelyet a Bank minden alkalommal az Ügyfélnek a Banknak bejelentett mobilszámára küld el. A mobilszám változása esetén ezért kiemelten fontos az új mobilszám Banknak való bejelentése is.
 

FIZIKAI ELFOGADÓHELYEN TÖRTÉNŐ BANKKÁRTYÁS FIZETÉSNÉL


A PSD2 előírásai szerint az egymást követő érintésmentes (PIN kód megadása nélküli) fizetések kumulált limitértéke 45 000 Ft. Abban az esetben, ha az adott kis összegű (15 000 Ft alatti) tranzakcióval az egymást követő érintésmentes fizetések összege meghaladja a 45 000 Ft-ot, a kis összegű (15 000 Ft alatti) fizetésnél is szükséges a PIN kód megadása. A PIN kód megadását követően újraindul az összesítés számlálása. Apple Payjel történő fizetés esetén nincs szükség PIN kód megadására, mert ezen fizetési csatorna eleget tesz az erős ügyfél-hitelesítés követelményének.
 

GRÁNIT VÁLLALATI ÜGYFÉLTERMINÁL HASZNÁLATA ESETÉN

 

Bejelentkezés

A bejelentkezéshez az eddigi adatok (felhasználónév és belépési jelszó) mellett a GRÁNIT Bank által SMS-ben elküldött egyszer használatos jelszó (megerősítő kód) megadása is szükséges, amelyet a Bank minden alkalommal a Felhasználó GRÁNIT Bank rendszereiben rögzített mobilszámára küld meg. A bejelentkezés csak online kapcsolatban – azaz a terminál telefon ikonjára kattintást követően, a Bank számítógépére való bejelentkezéssel – lehetséges.

Megbízások aláírása

Az eddigi fix aláírási jelszó helyett a Felhasználó GRÁNIT Banknál nyilvántartott mobilszámára SMS-ben küldött aláírási jelszóval lehet hitelesíteni a megbízásokat.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

MIT JELENT AZ ERŐS ÜGYFÉL-HITELESÍTÉS?

Az erős ügyfél-hitelesítés az Ügyfelek védelmét szolgálja a fizikai elfogadóhelyen és az online (interneten) kezdeményezett bankkártyás vásárlásoknál, annak érdekében, hogy az adott tranzakció kizárólag az arra jogosult bankkártyabirtokos jóváhagyását követően történhessen meg. A gyakorlatban az erős ügyfél-hitelesítés legalább kétféle azonosítási mód egymást kiegészítő, egyidejű alkalmazását jelenti.

A PSD2 az alábbi az azonosítási módokat különbözteti meg:
  • ismereten alapuló (pl. jelszó)
  • birtokláson alapuló (pl. mobiltelefon)
  • biológiai tulajdonságon alapuló (pl. ujjlenyomat).

Az erős ügyfél-hitelesítés akkor valósul meg, ha az adott műveletet a felsorolt kategóriákba tartozó elemek közül legalább két különböző kategóriájú elem megadásával vagy alkalmazásával hagynak jóvá. Az új folyamat célja a fizetések biztonságosabbá tétele, a visszaélések lehetőségének csökkentése.

 

KIKRE VONATKOZIK A 2021.01.01-TŐL HATÁLYBA LÉPŐ VÁLTOZÁS?

Az erős ügyfél-hitelesítés valamennyi lakossági és vállalati bankkártyával, beleértve a GRÁNIT Digitális bankkártyával rendelkező fő- és társkártyabirtokosra is vonatkozik.
Az Európai Unió határain belüli székhellyel rendelkező internetes kereskedőknél bankkártyával kezdeményezett vásárlások esetén változik a fizetési folyamat.

 

MINDEN INTERNETES KERESKEDŐNÉL TÖRTÉNŐ FIZETÉSRE VONATKOZIK AZ ÚJ SZABÁLYOZÁS?

Az Európai Unió határain kívül eső székhellyel rendelkező internetes kereskedőkre (pl. AliExpress, Wish) nem vonatkozik az irányelv, a változás ezen internetes kereskedőknél kezdeményezett bankkártyás fizetéseket egyelőre nem érinti, kivéve, ha az Európai Unió határain kívül eső székhellyel rendelkező internetes kereskedő már alkalmazza az erős ügyfél-hitelesítést.
 

HOGYAN ÉRINTI A VÁLTOZÁS AZ ISMÉTLŐDŐ BANKKÁRTYÁS FIZETÉSEKRE ADOTT MEGBÍZÁSOKAT?

A 2021.01.01. előtt megadott ismétlődő bankkártyás fizetési megbízások esetén nincs változás, az ismétlődő fizetések esetén nincs szükség erős ügyfél-hitelesítésre.

A 2021.01.01. után megadott új ismétlődő bankkártyás fizetések esetén a megbízás megadásakor (első alkalommal) szükséges az erős ügyfél-hitelesítés, a további fizetések esetén azonban nem.

 

MIKOR NINCS SZÜKSÉG ERŐS ÜGYFÉL-HITELESÍTÉSRE?

Főszabályként az online vásárlások kétlépcsős azonosítással hagyhatók jóvá. Ez alól az alábbi esetek jelenthetnek kivételt:
  • Nincs szükség kétlépcsős azonosításra, amennyiben a tranzakció értéke nem éri el a 10 000 forintot, és a kereskedő nem írja elő kötelezően a hitelesítést.
  • A kereskedő a kártyabirtokosról rendelkezésére álló adatok (pl. mentett kártyaadatok, korábbi sikeres vásárlások) vizsgálata során azonosítani tudja a kártyabirtokost, és nem tartja szükségesnek a hitelesítést. Ebben az esetben a Bank elfogadja a kereskedő vizsgálatát, és nem teszi kötelezővé a tranzakció hitelesítését.
  • Amennyiben a kártyabirtokos korábbi, sikeresen hitelesített fizetéseihez hasonló tranzakciót hajt végre (pl. ugyanazon eszközről, ugyanazon kereskedőnél stb.), fizetési szokásaival megegyező új vásárlás esetén a Bank nem teszi kötelezővé a hitelesítést. Ezt kockázatalapú hitelesítési vizsgálatnak nevezzük.
  • Ismétlődő tranzakciók (pl. Spotify, Netflix előfizetések) esetén a megbízás megadását követő fizetések esetén nem szükséges minden alkalommal hitelesíteni.

VAN DÍJA AZ ÚJ SZOLGÁLTATÁSNAK?

Nincs, mind az online vásárláshoz szükséges jelszóval és egyszer használatos kóddal történő hitelesítést, mind pedig a GRÁNIT eBankon történő ügyfélazonosítást díjmentesen biztosítjuk Kártyabirtokosaink számára.
 

HOGYAN OLDHATÓ FEL AZ ÁTMENETI BLOKKOLÁS?

Az 5 egymást követő sikertelen online vásárláshoz szükséges jelszó vagy egyszer használatos kód megadását követően a bankkártyával történő online fizetés blokkolásra kerül, amely 60 perc elteltével automatikusan feloldásra kerül.
A blokkolás feloldásának azonnali kezdeményezésére az alábbi módon van lehetőség:

 
  • GRÁNIT TeleBank szolgáltatáson keresztül (+36 1 510 0527)
  • GRÁNIT VideóBank szolgáltatáson keresztül (amennyiben regisztrált az ügyfél a szolgáltatásra).

Amennyiben az ügyfélazonosítás a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációban háromszor sikertelen a nem megfelelő biometrikus azonosító, vagy mPIN megadása miatt, a felhasználó kitiltásra kerül a mobilbanki applikációból. A mobilbanki applikációba való új belépés a GRÁNIT NetBank szolgáltatás GRÁNIT eBank aktiválása menüpontjában az „Új mPIN igénylése” művelettel kapott új mPIN megadásával lehetséges.
 

Milyen egyéb lehetőségeim vannak az online bankkártyás vásárlásaim biztonságosabbá tételére?

Az online (interneten) történő bankkártyás vásárlások biztonságának növelése végett figyelmébe ajánljuk a GRÁNIT eBank mobilbanki applikációban elérhető egyedi biztonsági megoldásokat: a bankkártya időleges zárolását és feloldását a GRÁNIT Lock funkcióval, továbbá a bankkártya limitek (ezen belül az online limit) egy érintéssel való szabályozását.
 

Be kell állítanom internetes vásárláshoz szükséges jelszót akkor is, ha rendelkezem aktív eBank applikációval?

Az online vásárláshoz szükséges jelszó beállítása abban az esetben is javasolt, ha a Kártyabirtokos rendelkezik aktív GRÁNIT eBank mobilbanki applikációval annak érdekében, hogy bankkártyás fizetéseit akkor is jóvá tudja hagyni, amennyiben az eBankon történő azonosításnak valamilyen akadálya merülne fel (pl. internetkapcsolat hiánya, mobiltelefon elvesztése).
 

Minden bankkártyámhoz ugyanaz az internetes vásárláshoz szükséges jelszó tartozik?

A megadott jelszó a Kártyabirtokos birtokában lévő valamennyi bankkártyára érvényes függetlenül a rögzítés módjától.
 

Hogyan tudok online fizetni, ha törlöm az internetes vásárláshoz szükséges jelszavam?

Amennyiben a jelszó törlésre kerül, úgy annak újbóli rögzítése nélkül nem lehetséges a bankkártyás fizetések jóváhagyása egyszer használatos SMS kód és az online vásárláshoz szükséges jelszó használatával.
 

TUDNIVALÓK A PSD2-RŐL ÉS A NYÍLT BANKOLÁSRÓL


A PSD2 az Európai Parlament és az Európai Tanács 2015/2366 Pénzforgalmi Szolgáltatásokról szóló irányelve (Payment Services Directive), amely a pénzforgalmi szolgáltatásokat szabályozza, és több elemből áll. 2019. szeptember 14-től már Magyarországon is alkalmazandó. Alapvető célja, hogy:
  • Az Európai Unió területén az ügyfelek hatékony, egyszerű, de biztonságos pénzügyi szolgáltatásokat érjenek el, kedvező árakon.
  • A technológiai fejlődés tovább élénküljön, és minél szélesebb körben terjedjenek el az innovatív digitális megoldások.
  • Támogassa új szolgáltatások és szolgáltatók megjelenését.
  • Tovább erősítse az elektronikus csatornákon végzett banki tranzakciók és az érintésmentes fizetés biztonságát.

Nyílt bankolás

A PSD2 irányelv alapján a számlavezető bankoknak létre kell hozniuk egy olyan nyílt hozzáférést biztosító technikai csatornát (interfészt), amelyen keresztül úgynevezett harmadik fél szolgáltatók is hozzáférhetnek az ügyfelek egyes számlaadataihoz, továbbá fizetési műveletet kezdeményezhetnek azokról a fizetési számlákról, amelyek online módon hozzáférhetők. Az harmadik fél szolgáltató csak akkor fér hozzá az adatokhoz, ha ahhoz az ügyfél hozzájárul.
 

PSD2 STATISZTIKÁK

Kérjük várjon, igénylése hamarosan elkészül!