óvja meg értékeit a netes csalóktól!
Olvasson a legújabb átverési próbálkozásokról, és ismerje fel a pénzügyi csalók módszereit a KiberPajzs segítségével!
BővebbenCsalás áldozata lettem, mit tegyek?
Hívj minket azonnal: +36 1 510 0527 vagy a +36 70 960 9871, itt válaszd a 0-ás menüpontot
Jelentsd, és kérd hozzáféréseid letiltását
Várakozás nélküli bejelentés
Egyéb bejelentési módok
Az ilyen eseményeket természetesen egyéb elérhetőségeinken (pl.: VideóBank, e-mail üzenet, NetBank levél) is tudod jelezni, azonban annak átfutási ideje a feldolgozási módokra tekintettel hosszabb lehet.
Amennyiben valamely egyéb szolgáltató neve, arculati elemei is felhasználásra kerültek a megtévesztés során, abban az esetben a szolgáltató részére is érdemes bejelentést tenned!
Indíts helyesbítési kérelmet
Teljesült bankkártyás tranzakciók esetében
Teljesült átutalási tranzakciók esetében
Javasoljuk rendőrségi feljelentés megtételét
Gyűjts bizonyítékokat
Tiltsd le hozzáféréseid
Módosítsd a jelszavaidat
Figyeld pénzügyeidet
Leggyakoribb visszaélési típusok
Hamis banki telefonhívás (vishing)
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- A hívásban az SMS üzenetben érkező megerősítőkódok bediktálását kérik. A bank sosem kéri azonosítók és jóváhagyókódok beolvasását telefonhívásban.
- Azonnali cselekvést kérnek, nincs idő racionálisan gondolkodni.
- „Biztonsági” számlaszámra kérhetik egyenleg elutalását, ám ilyen számlák nem léteznek.
- Internetbanki belépési adatokat, valamint a bankkártya adatokat kérnek a hívásban. Ilyen adatokat a bank sosem kér ügyfeleitől.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Kezeld fenntartással a kéretlen, sürgető telefonhívásokat, soha ne adj meg banki adatokat (PIN-kód, jóváhagyó kód, belépési adatok) telefonon keresztül, illetve ne tölts le számodra ismeretlen programokat készülékedre.
- Ellenőrizd a kijelzőn megjelenő hívószámot. A kijelzett szám is meghamisítható (telefonszám spoofing), így amennyiben bizonytalan vagy, hívd vissza a Bankot a hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámai egyikén.
- Kérj keresztazonosítást! Banki ügyintézőink a hívás elején applikáción belül iSMS üzenetet küldenek, hogy igazolják magukat.
Phishing/Adathalászat e-mailen keresztül
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Az üzenet nem a bank vagy szolgáltató hivatalos e-mail címéről érkezik, hanem egy karaktereiben eltérő, vagy teljesen más e-mail címről.
- Minél sürgetőbb a levél hangvétele, annál gyanúsabb!
- A bankok biztonságos módon kommunikálnak, sosem kérnek bizalmas adatokat ilyen formában!
- Az emailben megadott link látszólag hasonlít az eredeti oldal címére, a kattintás után a címsorban teljesen más jelenik meg.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Kezelj fenntartással minden olyan oldalt, mely átirányítás után kéri bankkártyád, internetbanki bejelentkezési adataid, PIN kódod.
- Ne kattints az üzenetben lévő hivatkozásokra, ne nyiss meg mellékleteket, a webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépeld be, vagy használd a hivatalos banki oldalt!
- Vesd össze az e-mail-címét a bank vagy szolgáltató korábbi üzeneteivel! A gyanús üzeneteket jelentsd!
Hamis SMS (smishing)
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Az üzenet hangvétele gyakran sürgető, nem tartalmaz megszólítást, gyakran rossz magyarsággal van megfogalmazva.
- Az üzenetben szereplő link, eltér az üzenetben megjelölt bank, szolgáltató valódi webcímétől.
- Az üzenet nem a szolgáltató által használt telefonszámról érkezik.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Ne kattints kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra, mellékletekre vagy képekre a küldő személyazonosságának ellenőrzése nélkül!
- Végezd el a szükséges ellenőrzéseket. Ellenőrizd a küldő telefonszámát, a csatolt link URL címét, ha bizonytalan vagy, vedd fel a kapcsolatot bankoddal, szolgáltatóddal!
- Ne válaszoljon olyan SMS-re, amely PIN kódot, vagy más banki adatok megadását kéri.
Hamisított NetBank felületen történő bejelentkezések
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- A weboldal címében eltérések vannak az eredeti oldal webcíméhez képest, a böngészőben gyakran szponzorált tartalomként jelenik meg.
- A weboldal nagyon hasonlít az eredeti oldalra, ám az egyéb menüpontok inaktívak.
- A bejelentkezési adatok megadása után az oldal sokáig tölt, a bejelentkezéshez több, szokatlan SMS üzenetben érkező kód megadása is szükséges.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Bejelentkezés előtt győződj meg róla, hogy valóban a Bank felületét kerested fel, ellenőrizd az esetleges eltéréseket!
- Bejelentkezéshez soha ne a keresősávba írd be a felkeresni kívánt oldal nevét, hanem az oldal fejlécébe írd be, hogy www.granitbank.hu, majd azon keresztül válaszd ki a NetBank bejelentkezési lehetőséget.
- Mindig figyelmesen olvasd el és értelmezd a bejelentkezéshez kapott SMS üzenetek tartalmát, hogy azok összhangban vannak-e az elvégezni kívánt művelettel.
Csalárd kereskedők, ismétlődő fizetések
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Gyanakodjunk, ha valami gyanúsan olcsó, óvakodjunk a hihetetlenül jó áraktól.
- Furcsa URL cím, nincs, vagy korlátozott elérhetőség, hiányos ügyfélszolgálati és cégadatok.
- Az oldal nyelvtani hibákat tartalmaz, a vásárlásról nem érkezik visszaigazolás, az oldalról csak pozitív értékelések vannak.
- A terhelés után a tranzakciónál eltérő kereskedőnév szerepel.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Hívd a bankot! – Ha elbizonytalanodtál, hogy egyszeri vagy ismétlődő fizetési műveletet hagytál jóvá, ügyfélszolgálatunk segít a kérdés megválaszolásával, szükség esetén a megfelelő tiltások elvégzésével, lehetőség esetén helyesbítési kérelmek elindításával.
- Amennyiben ismeretlen helyről rendelsz, úgy ellenőrizd a vásárlói értékeléseket, nyilvánosan elérhető információkat, apróbetűs részt.
- Fontold meg az utánvétel lehetőségét! – Intő jel lehet, ha annak lehetősége nem biztosított.
- Ne rögzítsd a bankkártyád adatait, használj egyszerhasználatos kártyát!
- Használd a bankkártyalimit-beállítási funkciót!
- Csak megbízható készülékről és wi-fi hálózatról végezz és hagyj jóvá fizetési tranzakciót!
Apróhirdetési portálon terjedő csalások
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- A vevő veszi fel a kapcsolatot az eladóval, majd felajánlja a házhozszállítás lehetőségét, üzenetei magyartalanok lehetnek.
- A hirdetési portálon látszólag az oldal nevében érkezhet egy üzenet, miszerint a terméket megvásárolták, és az adásvétel lebonyolításához az üzenetben szereplő linkre szükséges kattintani.
- A kapott linken a hazai bankok felsorolása közül ki kell választani saját számlavezető Bankunkat, majd NetBank bejelentkezést végezni.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Termék eladásakor a legbiztosabb, ha a vételár kifizetését bankszámlánkra utalással kérjük.
- Légy tisztában azzal, hogy vételár fogadásához nem szükséges kapott linken keresztül bankunkat kiválasztani, majd NetBankba bejelentkezni.
- Ellenőrizzük az e-mail valódi feladóját, illetve hogy az adott szolgáltató hivatalos oldalán járunk.
- Mindig figyelmesen olvassuk el, hogy milyen SMS üzenetek érkeznek a Banktól, vessük össze, hogy ezek tartalma összhangban van-e az elvégezni kívánt művelettel.
Hamis befektetési lehetőségek
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Az ajánlat irreálisan magas hozam más befektetési lehetőségekhez képest.
- Az ajánlatok gyakran közösségi médiában, hirdetésként jelennek meg, mely egy előzetes regisztrációt kér ahhoz.
- Az elkövetők a hozamok kifizetése érdekében később egyre több pénzt kérhetnek.
- Adatokat, applikációk letöltését kérik arra hivatkozva, hogy segítséget nyújtanak a kapcsolódó tranzakciók elvégzésében.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Ne fogadj kéretlen hívásokat külföldi telefonszámokról, utasítsd el a kéretlen ajánlatokat.
- Gyanakodj, ha az ajánlat túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, esetleg újra és újra felbukkan a közösségi médiában, könnyi pénzszerzési lehetőséget ígérve.
- Soha ne tölts le mások kérésére olyan applikációkat, melyekről nem tudod biztosan, mire valók.
- Soha ne add ki internetbanki belépési adataid harmadik fél részére akkor sem, ha látszólag segítő szándékkal kéri el azokat.
- Kérj segítséget független szakértőtől!
Személyazonosságlopás
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Ismeretlen bankszámla-értesítés, a hitel- vagy hitelkártya-értesítés érkezik a nevedre.
- Szokatlan levelek, hatósági megkeresések, amelyek olyan ügyről szólnak, amit nem kezdeményeztél.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Gondold át alaposan, mennyi információt osztasz meg a közösségimédia-oldalakon!
- Végezzen online kutatást! Keressen rá az adott termék nevére vagy a munkaajánlatra.
- Ha valódi ismerőseidtől kapsz szokatlan üzenetet, furcsa posztot, gyanakodjon és jelentsd a közösségimédia-platform üzemeltetőjének!
- Ellenőrizd rendszeresen kivonataid! Ha olyan tranzakcióról kapsz értesítést, melyet nem te kezdeményeztél, azonnal jelentsd a banknak, és az illetékes szolgáltatónak.
Romantikus és nigériai csalók a neten
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Az segítség kérő üzenetek gyakran e-mailben érkeznek, ismeretlen címekről, az üzenetek megfogalmazása zavaros, magyartalan.
- Az elkövetők sokszor közösségi médiában, egyéb üzenetküldő szolgáltatásokon veszik fel az áldozatokkal a kapcsolatot, és megpróbálnak bizalmukba férkőzni.
- Az elkövetők a bizalom kiépítése után utalások teljesítését, pénzt kérnek.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Ne ossz meg banki és személyes adatokat e-mailben érkező megkeresésre.
- Ne utalj pénzt olyan személy részére, akit nem ismersz személyesen.
- Ne légy hiszékeny: ne higgy e-mailben érkező, már-már romantikus történeteknek, meggazdagodást ígérő ajánlatoknak!
Hamis vezetői utasítás
Bővebben a témáról
Hogyan ismerhető fel?
- Az elkövetők magasabb szintű vezető nevében veszik fel a kapcsolatot, és egy új, szokatlan tranzakció teljesítését kérik, gyakran külföldre.
- A kérés megfogalmazása szokatlan, sürgető, pontatlan lehet, utasítást adó vezető diszkréciót kér a tranzakcióval kapcsolatban.
- Az elkövetők a társasággal kapcsolatos adatok megszerzése után beszállítóik, partnereik nevében is küldhetnek hamis üzeneteket, utalások teljesítését a megszokottól eltérő számlaszámokra.
Hogyan védheted ki ezeket a csalásokat?
- Kezeld fenntartással a vezetőktől érkező szokatlan üzeneteket, telefonhívásokat!
- Tartsd be szigorúan a kifizetésekre és a beszerzésre vonatkozó biztonsági eljárásokat!
- Ellenőrizd az utasítás valódiságát más csatornánk keresztül!
- Ne nyiss meg e-mailben kapott gyanús hivatkozásokat vagy mellékleteket! Különös körültekintéssel járj el, ha vállalati számítógépeken nyitod meg személyes e-mail fiókodat!
5 aranyszabály a biztonságért
Egyszerű lépések, amelyekkel megelőzheted a bajt, és nyugodtan intézheted a pénzügyeidet.
1. szabály
Olvasd el a jóváhagyó SMS-t és győződj meg róla, hogy egyezik a szándékoddal. Ha a szöveg más műveletre utal, mint amit épp csinálsz, azonnal szakítsd meg a folyamatot!
2. szabály
Ne add ki kódjaidat/jelszavaidat. Mi soha nem kérünk PIN-t, CVC/CVV-t, SMS kódot vagy NetBank jelszót. Ha valaki ilyet kér, biztosan csalóval van dolgod.
3. szabály
Mindig ellenőrizd a feladót és a webcímet. Légy figyelmes az e-mail címeknél és linkeknél: a hamis oldalak gyakran csak egy karakterben térnek el az eredetitől.
4. szabály
Ne kattints gyanús linkre. Fizetési felszólítás, váratlan csomagértesítő vagy hirtelen kedvezmény? Inkább ellenőrizd a szolgáltató hivatalos oldalán.
5. szabály
Kapcsold be az iSMS szolgáltatást és állíts be limiteket. Így minden tranzakcióról azonnal értesítést kapsz, és magad szabhatod meg a napi költési határt.

Töltsd ki a kvízt, és teszteld a tudásod a csalókkal szemben!
A megszerzett tudás segít megőrizni a személyes és pénzügyi biztonságodat.
Teszt indításaTranzakciók figyelése és limitek
Értesülj azonnal (iSMS)
Kapcsold be az ingyenes iSMS-t az eBank/NetBankban, és azonnal értesítést kapsz minden pénzmozgásról. Így rögtön láthatod, ha visszaélés történik, és pár koppintással zárolhatod a kártyádat.
Lépések:
- Keresd meg a menüből a Beállítások menüpontot az applikációban,
- Koppints a Banki értesítések módja opcióra,
- Válaszd ki az iSMS-t értesítésként.
Fontos: iSMS-hez aktív adatkapcsolat kell. Időnként nézd át a számlatörténetedet NetBankban vagy az eBank appban.
Letöltöm az appotÁllíts be limiteket és zárold a kártyát
Állíts be kártyalimiteket az applikációban pár koppintással
Lépések:
- Keresd meg a Kártyák opciót az applikációban és válaszd ki a kívánt bankkártyádat,
- Koppints az ATM, POS vagy online limit menüpontra,
- Állíts be limitet vagy zárold a kártyádat a lakat ikonnal. A kártya csak feloldás után használható.
Szabj meg átutalási limiteket
Szabályozd az átutalási összeget az appban pillanatok alatt
Lépések:
- Keresd meg a menüből a Megbízások menüpontot az applikációban,
- Keresd meg az Átutalási limit opciót,
- Állítsd be a kívánt maximális átutalási összeget.

Keresztazonosítási megoldás
Az applikációban ellenőrizheted, hogy valóban a bank ügyintézőjével beszélsz-e telefonon. Ügyintézőnktől a beszélgetés elején kapsz egy, a hívást igazoló iSMS-t az applikációba. Ezt megtekintheted az applikáció postaládájában, az egyéb kategóriába érkező iSMS-ek között.
Részletek
Bankkártyával és ATM-el kapcsolatos tanácsok
Használd saját biztonságod érdekében a Gránit eBank applikációban lévő bankkártya zárolási (és feloldási) valamint a limitállítási funkciókat! A bankkártyád a lakat ikonra nyomva zárolhatod majd a tényleges fizetések előtt feloldhatod, így kizárhatod a bankkártyával való visszaélést. A bankkártya limiteid 0 Ft-on vagy alacsony összeghatáron tartásával is védekezhetsz, úgy, hogy a limiteket csak a tranzakciók előtt emeled meg.
A bankkártyához tartozó PIN kódot ne írd fel sehova és ne is add meg másnak! Lehetőség szerint zárt helyiségben lévő ATM-en keresztül vegyél fel pénzt, törekedj arra, hogy a végzett műveleteket más ne láthassa, illetve a PIN kód beütése során mindig takard a billentyűzetet kezed felett. Ezzel a készüléken elhelyezett kamera legtöbbször kitakarható.
Internetes vásárlás esetén győződj meg arról, hogy az adott webshop valós (pl: a vonatkozó felhasználói vélemények megismerése figyelembe vételével), továbbá ellenőrizd, hogy elérhető-e az ÁSZF a honlapon, annak tartalmát, vagy az egyéb jogszabályba foglalt előírt tájékoztatókat. Olyan weboldal esetében, ahol valamilyen adatbekérés történhet, ott a böngésződ jelez e bármilyen hibát. Egy banki oldal betöltése során a böngészőnek nem szabad semmilyen hibát jeleznie.
Ha tudsz, használj egyszer használatos kártyát internetes vásárlásaidhoz. A hagyományos bankkártyád adatait soha ne mentsd el, csak ismétlődő fizetések (például előfizetések) esetén, de akkor is légy körültekintő. Az online térben elkövetett csalások egyik azonosított fajtája, hogy kifejezetten csalárd szándékkal üzemelő online kereskedők (Csalárd kereskedő) az értékesítés során az előfizetésre vonatkozó információk elrejtésével megtévesztik az ügyfeleket. A megtévesztés lényege, hogy egy, jellemzően külföldi weboldalon vonzó áron kínálnak terméket vagy szolgáltatást, de a Csalárd kereskedő elrejti, hogy a vásárlással és annak erős ügyfélhitelesítéssel való jóváhagyásával valójában ismétlődő terhelést hagy jóvá az ügyfél. Ezt követően a Csalárd kereskedő – az ügyfél valós szándéka ellenére - akár hetente néhány ezer, tízezer forinttal terheli meg az érintett ügyfél számláját.

Vásárolj online szuperbiztonságosan!
Ne aggódj az online vásárlások biztonságossága miatt! Az egyszer használatos kártyánk tökéletes megoldást kínál az internetes fizetésekhez, hiszen minden használatot követően megszűnik, és egy kattintással újat hozhatsz létre következő vásárlásaidhoz. Így személyes adataid és pénzügyi információid védve vannak minden egyes vásárlásnál.
RészletekKapi Levente kiberbiztonsági videó 1. rész
Kapi Levente kiberbiztonsági videó 2. rész
Kapi Levente kiberbiztonsági videó 3. rész
Gránit Pénzügyi Percek: Adathalászat - 1. rész
Gránit Pénzügyi Percek: Adathalászat - 2. rész
Tájékoztató
Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését.
A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
Hírek csalásmegelőzéssel kapcsolatban
Meghekkelt bizalom: Így manipulálnak minket a kiberbűnözők.
Telefonon, e-mailben és hamis webáruházakon keresztül vadásznak ránk
KIBERKEDD – A hívószám-hamisítás (spoofing)
A hívószám-hamisítás (phone number spoofing, caller ID spoofing) során nem a hívást kezdeményező valódi telefonszáma jelenik meg a készülékünkön, hanem egy másik, a hívó által előre beállított azonosító.
Így védekezz az online albérletes csalások ellen!
Elterjedt csalási forma az ún. albérletes csalás, melynek egyik leggyakoribb elkövetési módszere röviden az, hogy az elkövető meghirdet valamilyen platformon, például közösségi médiában – de akár népszerűbb online hirdetési felületen...
Hogyan védekezhetünk a csalárd kereskedők ellen?
Manapság egyre több olyan hirdetést találunk az interneten, amely szinte túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Az ilyen ajánlatok gyakran kínálnak rendkívül kedvező árakat, ami miatt sokan úgy érzik, hogy nem hagyhatják ki őket. Azonban nem minden olyan ajánlat, ami olcsónak tűnik, valódi.
